کاربرد و نحوه نگهداری سفیده و زرده تخم مرغ چیست؟

احتمالا تا به حال در حین درست کردن بعضی از کیک­ ها و غذاها مجبور شده ­اید زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کرده و فقط از یکی از آن­ها استفاده نمایید. در این مواقع ممکن است دچار سردرگمی شده و بخواهید به جای دور ریختن­، از آن­ها استفاده مفید کنید. ما در این مقاله به شما می­گوییم راه­ های زیادی برای استفاده از هر کدام از این­ دو وجود دارد. به خاطر داشته باشید اگر بخواهید زرده یا سفید جدا شده را ظرف مدت کوتاهی مصرف کنید، می­توانید آن­ها را در یخچال نگهداری نمایید. در غیر اینصورت قرار دادن آن­ها در فریزر ضروری است.

نحوه نگهداری سفیده تخم مرغ

نگهداری سفیده تخم مرغ

سفیده­ های تخم مرغ تا دو روز در یخچال قابل نگهداری هستند. اما چنانچه فریز و منجمد شوند تا سه ماه نیز قابل استفاده خواهند بود. سفیده ­ها را درون کیسه­ های فریزر یا قالب ­های یخ قرار دهید تا بتوانید در موقع لزوم به اندازه مورد نیاز از آن­ها استفاده نمایید. در نظر داشته باشید بسته بندی سفیده­ ها را با دقت برچسب گذاری کنید تا به  هنگام نیاز از فریزر خارج نمایید، زیرا وقتی سفیده ­ها یخ زدایی شدند دیگر نباید دوباره داخل فریزر گذاشته شوند. بهتر است یخ زدایی به روش طبیعی صورت گرفته و چند ساعت قبل استفاده، از فریزر بیرون آورده شوند.

نحوه نگهداری زرده تخم مرغ

نگهداری زرده تخم مرغ

زرده­ های جدا شده تخم مرغ را نیز می­توانیم به مدت دو روز در یخچال نگهداری کنیم. اما باید در نظر داشته باشید؛ وقتی از سفیده جدا شوند به سرعت خشک خواهند شد، به خصوص زمانی که منجمد شده باشند. بنابراین منجمد کردن زرده تخم را توصیه نمی­کنیم. اما چنانچه بخواهید این کار را انجام دهید، قبل از قرار دادن در فریزر مقدار بسیار کمی آب به آن­ها اضافه کنید تا چرب باقی بمانند. البته شما می­توانید مقداری نمک و شکر به آن­ها اضافه نموده و در میکسر بریزید. سپس به مدت ۵ روز در فریزر نگهداری کنید. بعد آن­ها را با آب سرد بشویید و حدود نیم ساعت در فر با دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت بگذارید. اکنون می­توانید زرده­ ها را همانطور که دوست دارید روی سالادها، پاستاها، پیتزاها یا هر چیز دیگری که می­خواهید خوش طعم ­تر شده و کمی طعم شور داشته باشند، رنده کنید و یا داخل بعضی غذاها و کیک­ ها بریزید.

مواردی برای استفاده از سفیده تخم مرغ

موارد استفاده سفیده تخم مرغ

غذاها، کیک ها و شیرینی­ هایی وجود دارند که می­توانید در آن­ها از سفیده تخم مرغ استفاده نمایید. در زیر به سه مورد از این خوراکی­ ها اشاره می­کنیم:

  • شما می­توانید از سفیده تخم مرغ در درست کردن شیرینی Meringues که یک نوع شیرینی میوه­ای است، استفاده کنید. این شیرینی مانند یک شاهزاده رنگارنگ می­تواند میز دسر شما را فریبنده کند.
  • رولت کیک با عصاره گل رز به همراه توت فرنگی و کرم یکی دیگر از دسرهای خوشمزه و جذاب است که شما می­توانید از سفیده تخم مرغ­ در آن استفاده نمایید.
  • و برای تهیه پخت برخی از وافل ها که در رسپی آنها نیاز  به سفیده تخم مرغ دارید و با  وافل ساز میتوانید انواع طرح های مختلف آن را تهیه کنید.
  • سوپ مرغ و ذرت یکی دیگر از مواردی است که شما می­توانید از سفیده تخم مرغ در آن استفاده کنید. اضافه کردن سفیده هم زده شده تخم مرغ به این سوپ، باعث ایجاد تکه­ های ابریشمی شکل زیبایی در آن شده و میزان پروتئین سوپ را افزایش می­دهد.

موارد استفاده زرده تخم مرغ

کاربرد زرده تخم مرغ

شما می­توانید همانطور که از سفیده تخم مرغ­ های جدا شده ­تان استفاده مفید کردید، از زرده جدا شده تخم مرغ­ ها نیز استفاده نمایید.

  • شما می­توانید برای تهیه کرم کاستارد از زرده تخم مرغ استفاده کنید. کرم کاستارد نوعی سس برای برخی شیرینی و کیک­ ها است که حاوی ترکیبات دیگری مانند شکر، آرد گندم یا آرد ذرت و شیر می­ باشد.
  • شما همچنین می­توانید برای درست کردن دسر Semifreddo نیز از زرده تخم مرغ استفاده کنید. مواد اصلی این دسر نیمه یخ زده که بافت موس منجمد دارد؛ زرده تخم مرغ، شکر و خامه است. اغلب به آن کیک بستنی نیز گفته می­شود، اما یک کیک بستنی واقعی دارای لایه­ هایی از کیک و بستنی است.
  • تهیه سس سالاد سزار نیاز به  زرده تخم مرغ به تعداد یالا دارید ، و همچنین میتوانید جهت تهیه و اسلایس انواع سبزیجات سالاد از اسلایسر صنعتی کالاطبخ استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از مواردی که می­توان از زرده تخم مرغ برای درست کردن آن استفاده کرد، سس Hollandaise است که روش تهیه آن بسیار آسان و سریع می­ باشد. این سس خوشمزه حاوی کره، زرده تخم مرغ، سرکه و آب لیمو است و می­توانید بر روی استیک و انواع ساندویچ­ ها ریخته و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *