سس گوجه فرنگی چیست؟

در تمام دنیا سس یکی از محبوب ترین چاشنی ها برای استفاده در غذاها است که طرفداران بسیاری زیادی دارد . این چاشنی برای مزه دار کردن و طعم دادن به غذاهاست. معروف ترین سس ها از فرانسه وجود دارد، فرانسوی ها در بیشتر غذاهای خود از چاشنی های مختلفی استفاده میکنند که یکی از محبوب ترین چاشنی ها در فرانسه سس گوجه فرنگی هست.

یکی از سس های محبوب در کل دنیا سس گوجه فرنگی است همانطور که از نام آن مشخص است ماده اصلی تشکیل دهنده آن گوجه فرنگی است. سس کچاپ یا سس قرمز معمولا از گوجه فرنگی رسیده و له شده تهیه می شود مواد اصلی تشکیل دهنده سس کچاپ امروزی  گوجه فرنگی، سرکه، شکر، نمک، فلفل و دارچین است

سس گوجه‌ فرنگی یا کچاپ :

سس کچاپ

سس کچاپ از جمله سس های کم کالری به حساب می آید به دلیل اینکه در هر 100 گرم آن نزدیک به 100 کیلوکالری انرژی وجود دارد. سس کچاپ به دلیل داشتن شکر برای افراد دیابتی مضر است، سس کچاپ برای افرادی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند نیز مضر است. سس کچاپ برای افرادی که به سس های تند علاقه مند هستند میتوانند از انواع بسیار تند سس کچاب استفاده کنند تندی بیش از اندازه برای افرادی که مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس،‌ زخم معده یا دوازدهه و خون‌ریزی و ورم معده دارند استفاده از سس تند توصیه نمیشود در ضمن اگر مشکلات ریوی هم دارید، بهتر است که کمتر از این سس استفاده کنید

انواع سس گوجه فرنگی

سس های گوجه فرنگی انواع مختلفی دارند که ساده ترین سس گوجه فرنگی فقط از گوجه فرنگی خرد شده و تا زمانی که عطر و طعم خام خود را از دست می دهد با روغن زیتون پخته میشود. البته ممکن است نمک یا سایر گیاهان و ادویه ها به آن اضافه شود.

سس گوجه فرنگی مکزیکی

سس سالسا چیست ؟

سس گوجه فرنگی مکزیکی که به سالسا معروف است یک نوع سس تند وخوش مزه است که مختص کشورهای آمریکای مرکزی (آمریکای لاتین) است.مواد تشکیل دهنده این سس: فلفل، دانه کدو تنبل، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و برخی از سبزی های محلی است.

سس سالسا خود به چند دسته تقسیم می‌شود که از آن جمله می‌توان به سس سالسا قرمز، سالسا سبز ، سالسا خام،  سالسا براوا، گواکامولی و غیره اشاره کرد. خود واژه سالسا در زبان ایتالیایی و اسپانیایی به معنای سس است. سس سالسا در دسته سس‌های تند طبقه بندی و به صورت خام یا پخته تهیه می‌شود.

سس گوجه فرنگی ایتالیایی

سس گوجه فرنگی ایتالیایی که برای پاستا و سالاد استفاده میشود از سرکه و روغن زیتون به همراه سبزیجات معطر (آویشن و ریحون) تهیه میشود.

سس گوجه فرنگی فرانسوی

دستور پخت این سس به اوایل قرن 20 بر میگردد. مواد تشکیل دهنده این سس کلاسیک گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، پیاز،گوشت یا مرغ کرفس و هویج است.

سس گوجه فرنگی هندی یا چتنی گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی هندی

چتنی چیست؟ چاتنی یک نو سس گوجه فرنگی با دانه های خردل است مواد تشکیل دهنده این سس گوجه فرنگی، دانه خردل، پیاز قرمز، فلفل و زردچوبه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *