آشنایی با برخی از انواع پیتزا


پس از ابداع پیتزا در ایتالیا، این غذا خوشمزه به سراسر جهان رسید و دچار تغییراتی شد و توانست جایگاه خوبی را در وعده غذایی مردم پیدا کند. اما اگر شما تازه می خواهید رستوران یا پیتزا فروشی خود را باز کنید، انتخاب یکی از این انواع گسترده پیتزا می تواند دشوار باشد. ما قصد داریم در این مطلب به قصد داریم به شرح تعدادی از این انواع پیتزا ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

Neapolitan Pizza

پیتزا ناپولی

این پیتزا ها اصل پیتزا هستند. این پیتزا ها در قرن 18 در شهر ناپول ایتالیا ابداع شد. در آن زمان افراد فقیر این شهر به دنبال غذای ارزان و زود پز بودند. در این اوضاع پیتزای ناپولی بود که با قیمت مناسبش توانست غذای بسیاری از دستفروشان آنجا شد. سه نوع پیتزا ناپولی وجود دارد:

پیتزا مارینارا : این پیتزا شامل گوجه فرنگی، سیر، پونه کوهی و روغن زیتون

پیتزا مارگریتا : شامل گوجه فرنگی، موزرلا اسلایس شده، ریحان و روغن زیتون

پیتزا مارگریتا مخصوص : گوجه فرنگی، موزرلای کامپانیا، ریحان و روغن زیتون

 

مواد لازم برای پختن این پیتزا:

برای خمیر آن: 4 لیوان آرد، 2 قاشق چای خوری نمک، 1 قاشق چای خوری، 1 قاشق چای خوری مخمر فعال خشک، 1.5 فنجان آب

برای سس آن: 1 قوطی گوجه فرنگی پوست کنده ایتالیایی

برای روی آن: 12 انس موزرلا تازه بوفالو، یک دسته ریحان، 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون

یکی از بخش های مهم پیتزا ناپولی خمیر آن است. خمیر آن را بهتر است حدود سه روز در یک ظرف در بسته در یخچال نگه دارید سپس آن را استفاده کنید.پیتزا های ناپولی معمولا نازک هستند و آنها را با چنگال و چاقو می خورند. این پیتزا ها را در اجاق های چوبی در دمای 800 تا 1000 درجه فارنهایت پخته می شود که حدود 70 تا 90 دقیقه زمان می برد تا پخته شود.

 

 

Chicago Pizza

پیتزا چیگاگو

در اوایل دهه 19 عده ای از ایتالیایی های مهاجر به چیکاگو به دنبال غذایی مثل پیتزای ناپولی بودند. شخصی بنام Ike Sewell تصمیم گرفت تا به جای تقلید از پیتزا های ناپولی، پیتزایی با لیه های بلند و کلفت تر درست کند. در ترکیب این پیتزا از گوشت، سبزیجات و رب استفاده کرد. این پیتزا به زودی به یکی از غذا های محبوب در رستوران ها تبدیل شد.

 

 

مواد لازم برای این پیتزا:

خمیر پیتزا: 3.25 لیوان آرد، 0.5 فنجان آرد ذرت، مخمر برنج، 2 قاشق چای خوری شکر سفید، 1.5 قاشق چای خوری نمک، 1.25 فنجان آب، 3 قاشق کره (ذوب شده و بعد به ارامی سرد شده)، 4 قاشق کره(در دمای اتاق)، 3 قاشق غذاخوری و یک قاشق چای خوری روغن زیتون

سس: 1 قاشق زیتون، 1 قاشق کره، 0.5 پیاز قرمز،1 قاشق چای خوری نمک و فلفل، 0.5 قاشق چای خوری چاشنی ایتالیایی، 0.25 قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز، 3 حبه سیر، 1 قوطی 28 انسی گوجه له شده، 1 قاشق چای خوری شکر سفید، 2 قاشق ریحان خورد شده،1 قاشق روغن زیتون

برای روی پیتزا: سس ایتالیایی، 0.5 فنجان زیتون خرد شده، پنیر موزرلا، یک سوم لیوان پنیر پارمسن

 

برای پخت این پیتزا ابتدا باید قالب پیتزا را به روغن آغشته کرده که باعث می شود که پیتزا کمی ترد تر شود. معمولا از قالب های عمیق برای این نوع پیتزا استفاده می شود و پخت آن مدت 30 تا 35 دقیقه زمان می برد.

 

New York-Style Pizza

پیتزا نیویورک

این نوع پیتزا به خاطر ترد بودن لایه بیرونی آن و در عین حال نرم بودن تکه های پیتزا هایش معروف است. این پیتزا شامل سس کچاب و پنیر موزرلا می باشد. پیتزا های نیویورکی را می توان با افزودنی های مختلفی از پرپرونی تا با سس های مختلف سرو کرد. محبوب ترین مدل این نوع پیتزا دارای ادویه های پونه کوهی، فلفل قرمز، پودر سیر و پنیر پارمزان می باشد. این نوع پیتزا هم مانند پیتزا ناپولی بهتر است تا در اجاق های چوبی یا ذغالی پخته شود تا اصالتش حفظ شود اما در اجاق های گازی نیز می توان پیتزایی خوشمزه و ترد پخت.

مواد لازم:

خمیر: 1 فنجان آب گرم، 2.25 قاشق چای خوری مخمر خشک فعال، 1.5 قاشق چای خوری شکر، 3 فنجان آرد، 2 قاشق روغن زیتون، 1.5 قاشق نمک

 

 

Sicilian Pizza

پیتزا سیسیلی

این نوع پیتزا یک پیتزای کلفت مربعی است که با سس کچاب سرو می شود. این پیتزا در دو مدل با پنیر پیتزا و بدون پنیر پیتزا موجود است ولی اغلب با پنیر زیر سس سرو می شود. در قرن 19 مهاجران سیلیس این پیتزا را به امریکا آوردند و توانست به غذای محبوبی در بین آمریکایی ها بعد از جنگ جهانی دوم شود. پیتزا سیسیلی شامل گوجه فرنگی، پیاز و گیاه های مختلف است. برای پخت این پیتزا باید حواستان به درجه حرارت اجاق و زمان آن باشد.

 

مواد لازم:

برای خمیر: 5 فنجان آرد، 1 قاشق چای خوری نمک و شکر، 3 قاشق روغن زیتون، 1 قاشق مخمر، 1.75 فنجان آب جوش

برای روی آن: 6 حبه سیر خوردشده ترکیب شده با روغن، نصف لیوان گوجه فرنگی له شده، موزرلا خوردشده، 0.25 گوشت پخته بیکن، 10-12 برش های پپرونی، یک گوجه فرنگی برش شده، 2 قارچ برش خورده، فلفل سبز، پنیر پارمسن، ریحان

 

Greek Pizza

پیتزا یونانی

این پیتزا بوسیله مهاجران یونان به آمریکا درست شده است. این نوع پیتزا ها کلفت هستند و در قالب های کم عمق با کف پوشیده شده از روغن زیتون پخت می شوند که موجب میشه تا کف آن برشته شود. در این پیتزا ها، از سس بیشتر از پنیر استفاده می شود. سس استفاده شده در آن نیز ترکیبات خاصی دارد که طعم مخصوصی را به پیتزا می دهد. معمولا روی مخلوطی از چند پنیر پیتزا ریخته میشود.

مواد لازم:

1 خمیر پیتزا، 2.25 قاشق روغن زیتون، 3 حبه سیر، 0.5 قاشق چای خوری پونه خشک شده، 0.25 قاشق چای خوری ریحان خشک شده، آویشن، نمک، فلفل سیاه، موزرلا برش شده، 0.5 فنجان فلفل دلمه خورد شده، 1 فنجان گوجه فرنگی مربع مربع، یک سوم فنجان زیتون سیاه، 0.25 فنجان پیاز قرمز، 1 قاشق جعفری

 

California Pizza

پیتزا کالیفرنیا

این پیتزا به ترکیبات عجیب غریبش معروف است. در دهه 1970 سرآشپزی با نام Ed LaDou تصمیم گرفت تا پیتزایی متفاوت را ابداع کند. او پیتزایی با خردل، فلفل قرمز و چند ادویه دیگر درست کرد و برای یک شخصی به نام Wolfgang Puck سرو کرد و توانست نظر او را جلب کند و او نیز او را به عنوان سرآشپز برای رستوران خود استخدام کرد. نحوه پخت و زمان آن نیز با توجه به ضخامت آن متغیر است.

مواد لازم:

1 قوطی سس گوجه فرنگی، 1 قاشق چای خوری پونه خشک شده، 1 قاشق چای خوری ریحان خشک شده، 0.5 قاشق چای خوری نمک، 0.25 پودر سیر یا پودر پیاز، یک هشتم قاشق چای خوری فلفل، نصف فنجان آب سرد، 1.5 فنجان پنیر، 2 فنجان مرغ پخته ریش ریش شده، نصف فنجان زیتون خورد شده

 

Detroit Pizza

پیتزا دترویت

در دهه 1940 این پیتزا در قالب های مربعی ابداع شد. این اولین پیتزایی است که روی آن با پپرونی پوشیده شده است. همچنین پنیر پیتزا تمام سطح پیتزا را تا لبه ها پوشیده است. این پیتزا کلفت است و خمیر آن فوق العاده ترد است. این پیتزا شامل پپرونی، سس کچاپ، قارچ و روغن زیتون می باشد.

مواد لازم:

خمیر: 300 گرم آرد نان، 5 گرم مخمر، 9 گرم نمک،220 گرم آب، روغن زیتون

سس: 2 قاشق غذاخوریروغن زیتون، 3 حبه سیر، 2 قاشق چایخوری پونه کوهی خشک، تکه های فلفل قرمز، 1 قوطی گوجه فرنگی خرد شده، 1 قاشق چایخوری پودر سیر، 1 قاشق چایخوری پودر پیاز، 1 قاشق غذاخوری شکر،نمک

روی آن: پنیر، پپرونی

St. Louis Pizza

 

پیتزا لویس (St. Louis)

اگه دنبال پیتزایی سبک میگردید این پیتزا می تواند پیتزای مجبوب شما باشد.لویس در قرن 19 تعدادی از مهاجران ایتالیایی که دنبال کار می گشتند، پیش لویس رفتند. انجمن  ایتالیایی این پیتزا را برای لویس ابداع کرد.

این پیتزا نازک و ترد است که با توجه به دستور العمل خاص آن بدون مخمر ساخته می شود. این پیتزا معمولا به 3 یا 4 قارچ مربعی تقسیم می شود. پنیر استفاده شده در آن نیز از نوع خاصی پنیر است. سس این پیتزا شما را یاد سس پیتزای سیسیلی می اندازد.

 

مواد لازم:

خمیر: 2 فنجان (227 گرم) آرد، 2 قاشق غذاخوری (25 گرم) روغن زیتون، 6 تا 7 قاشق غذاخوری (85 گرم تا 99 گرم) آب،

برای روی آن: 2/3 فنجان (152 گرم) سس پیتزا، 1 فنجان (113 گرم) پنیر چدار رنده شده، 1/2 فنجان (57 گرم) پنیر پرولون رنده شده یا خرد شده، 1/2 فنجان (57 گرم) پنیر سوئیسی رنده شده یا خرد شده، ادویه جات پیتزا یا گیاهان خشک ایتالیایی

 

خب در این مقاله سعی کردیم تا چند نوع از پیتزا های محبوب دنیا را با هم بررسی کنیم. هر کدام طعم و سبک خاص خود را داشته و از ادویه و سس های خصوص خود را طبخ آنها استفاده می شود. برای هر کدام قالب های پیتزای خاص خود را نیز باید استفاده کرد. پیتزا غذایی است که شاید در هنگام ابداع این غذا شاید هم کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی در سراسر جهان درست شود و به یکی از غذاهای محبوب مردم جهان تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *