با وافل و وافل ساز ها بیشتر آشنا شویم

 

لغت وافل(waffle) اولین بار در سال 1725 به لغات زبان انگلیسی اضافه شد. این لغت از واژه آلمانی وافل(wafle) گرفته شده است. وافل ها در قرن 19 بین اروپایی ها بسیار محبوب شدند و توانستن جایگاه خوبی در وعده های غذایی آنها پیدا کنند. وافل ساز ها نیز انواع گوناگونی دارند که اشکال مختلفی را تولید می کنند. وافل یکی از مواد غذایی محبوبی است که از خمیر قرار گرفته بین دو صفحه فلزی تشکیل می شود. شکل این دو صفحه های تعیین می کند که این وافل ها چه شکلی باشند. به همین دلیل وافل های انواع مختلفی دارند. در این مطلب قصد داریم چند مدل از وافل ها را معرفی کنیم:

وافل براسلز

وافل براسلز:

این نوع وافل از سفیده تخم مرغ هم زده شده یا مخمر ورآمده که اغلب از هر دو اینها باهم استفاده می شود، درست می شود. این نوع وافل سبک تر و ترد تر است و با توجه به گوشه های مربعی اش کاملا متمایز است. در قرن 18 این نوع وافل برای اولین بار ساخته شد.

 

 

وافل لیژ

وافل لیژ (Liège):

یک وافل مغزی تر،شرین تر و جویدنی تر به حساب می آید. بیشتر در شرق بلژیک درست می شود. بعد از پخته شدن، روی آن شکر های کارامل شده ریخته می شود. در بلژیک این وافل در سه مدل ساده، وانیلی و دارچینی درست می شود.

 

وافل بلژیکی

 

وافل بلژیکی:

این وافل ها در شمال آمریکا رایج اند که در حقیقت مدل ساده وافل های براسلز هستند. این وافل ها اسمشان را از فردی که دست فروش گرفته اند که وافل های براسلز می فروخته است، گرفته شده است.

 

 

وافل آمریکایی

وافل آمریکایی:

وافلی کامل متفاوت است. سنگین تر و نازک تر از وافل های بلژیکی است. این وافل ها از خمیر ورآمده با پودر خمیر مایه که با شکلات و گردو ساخته میشود که به شکل های دایره ای، مستطیل درست می شود. این وافل ها نیز مانند پنکیک های آمریکایی برای صبحانه سرو میشود.

 

 

 

 

وافل ها انواع بسیار زیادی دارند که ما سعی کردیم چند تا از آنها را در این مطلب معرفی کنیم. حال می خواهیم نحوه ساخت یک نوع وافل ساده با استفاده از دستگاه وافل ساز آموزش دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

مواد لازم جهت ساخت وافل

آرد                        1و 3/4 پیمانه شیر                     1و 1/2 پیمانه
شکر قهوه ای         1/4 پیمانه سرکه                   2 قاشق چایخوری
تخم مرغ                2 عدد کره                      1/4 پیمانه
بیکینگ پودر            2 قاشق چایخوری کرم تارتار              1/4 قاشق چایخوری
نمک                     1/4 قاشق چایخوری عصاره وانیل          1قاشق چایخوری

مراحل تهیه وافل با دستگاه وافل ساز :

چرب کردن وافل ساز

صفحات دستگاه وافل ساز را با کمی روغن یا کره ذوب شده چرب کنید. می توایند این کار را با استفاده از اسپری روغن نیز انجام دهید . البته وافل سازها اغلب دارای پوشش تفلون نچسب می باشند ولی وجود کره آب شده یا روغن به پخت بهتر و طعم بهتر وافل کمک می کند .

روشن کردن دستگاه

دستگاه را به برق زده، روشن کنید تا گرم شود.توجه داشته باشید بهتر است درجه دمای دستگاه بالاتر از حد متوسط باشد تا صفحات به خوبی و سریعتر گرم شوند.

آماده سازی مایه وافل

در یک ظرف مناسب، آرد، شکر، بیکینگ پودر و نمک را به خوبی مخلوط کرده هم بزنید. زرده و سفیده ی تخم مرغ ها را جدا کنید و به صورت جداگانه هم بزنید. سپس شیر، کره و وانیل را به زرده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مخلوطی یکدست به دست آید. حالا این مخلوط را به محتویات مخلوط آرد و شکر و بیکینک پودر اضافه کنید و سفیده را در انتها به محتویات اضافه کنید و همگی را خوب هم بزنید تا مایه یکنواخت به دست آید. می توانید از سرکه یا سرکه سیب نیز استفاده نمایید.

پخت وافل با دستگاه وافل ساز

اگر دستگاه وافل ساز گرم شده است با استفاده از پیمانه یا پارچ و… خمیر مایه وافل را بر روی یکی از صفحات دستگاه بریزید.

با توجه به سایز دستگاه وافل ساز مقدار خمیر می تواند بیشتر یا کمتر باشد. مدت پخت وافل نیز به سایز و ضخامت آن بستگی دارد ولی به طور کلی بین 2 تا 4 دقیقه برای پخت آن زمان نیاز است.

زمانی که وافل صبحانه طلایی رنگ شد می توانید آن را در بشقاب مناسب بگذارید و یا کمی توت فرنگی، خامه ، شیره یا شکلات نوش جان کنید.

 

نحوه استفاده از دستگاه وافل ساز ماهی

در پایان این مطلب شما را به دیدن این ویدیو که نحوه ساخت وافل به کمک وافل ساز ماهی را شرح داده است دعوت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *