معرفی برخی از معروفترین انواع قهوه ها

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان به شمار می رود که روزانه بسیاری از افراد آن را برای صبحانه یا میان وعده درست می کنند. این نوشیدنی دوست داشتنی فواید و ضرراتی دارد که قصد داریم به آنها پردازیم .

فواید و مضرات قهوه :

یکی از فواید قهوه داشتن آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت کنند. رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که فاقد پوسته ی الکترونی کامل (الکترون جفت شده) می باشند و همین مساله باعث افزایش عکس العمل شیمیایی آن ها نسبت به سایرین می شود. رادیکال های آزاد و استرس ناشی از آن می تواند باعث بروز برخی بیماری هایی مانند : بیماری چشم (Macular Degeneration)، آلزایمر، سرطان، آب سیاه (Glaucoma)، بیماری قلبی، پارکینسون و آرتریت. یکی از فوایدی که بیشتر ما با آن آشنا هستیم، افزایش سطح هوشیاری بدن به دلیل وجود کافئین در قهوه است.

از مضررات آن می توان به کاهش جذب آهن اشاره کرد. به همین دلیل، نوشیدن آن همراه غذا هایی که آهن دارند توصیه نمی شود. همچنین قهوه سبب افزایش فشار خون می شود. قهوه موجب بازگشت اسید معده و سوزش معده برای افراد دچار بیماری های معده می شود. از معایب دیگر آن می توان به بی خوابی نیز اشاره کرد. بنابراین توصیه می شود که از مصرف بیش از حد قهوه در طول روز خودداری کنید تا از مزایای این نوشیدنی محبوب بهره مند شوید.

قهوه در سراسر جهان به روش های مختلفی سرو می شود. در ادامه قصد داریم تا با چند نوع از آنها آشنا بشیم.

انواع قهوه

قهوه امریکانو

اولین بار قهوه امریکانو در جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی ها ابداع شد. نحوه درست کردن این قهوه بسیار آسان است. شما می توانید با افزودن آب گرم به یک قهوه اسپرسو، این قهوه را تهیه کنید.

قهوه امریکانو

americano-coffee

قهوه لاته (caffè latte)

در اروپا قهوه و شیر همواره جزئی از نوشیدنی های آنها بوده است. قهوه لاته به معنی “قهوه با شیر” است. این قهوه، یکی از انواع مجبوب قهوه به حساب می آید که شامل شیر جوشیده شده و قهوه اسپرسو است. روی آن معمولاً کاملاً پوشیده از کف است. ایتالیایی ها در ایتالیا قهوه لاته را برای صبحانه درست می کنند، که معمولا این کار را توسط قهوه ساز انجام می دهند و آن را در فنجان سرو می کنند.

قهوه لاته

cafe-latte

ترکیبات قهوه لاته نمونه  ی قهوه لاته

کاپوچینو

کاپوچینو در لغت به معنی کلاه کوچک است. احتمالاً محبوب ترین نوع قهوه در جهان، یک کاپوچینو سه لایه است. کاپوچینو یک نوشیدنی ایتالیایی است که معمولا با دابل اسپرسو، شیر جوشیده و کف شیر بر روی آن درست می کنند. در برخی از موارد از خامه به جای شیر استفاده می کنند. برای درست کردن آن، ابتدا شیر و اسپرسو را با هم مخلوط می کنیم. سپس کف شیر را بر روی آن میریزیم. کاپوچینو شما آماده است!

معمولا کاپوچینو نسبت به قهوه لاته کوچک تر (یعنی در لیوان کوچکتری سرو می شود) و دارای یک لایه ضخیم کف روی آن است. همچنین اغلب کاپوچینو را در فنجان های کوچک سرو می کنند.

کاپوچینو

کاپوچینو

 

ترکیبات کاپوچینو نمونه کاپوچینو

اسپرسو

برای تهیه اسپرسو، آب جوش را تحت فشار زیاد از میان دانه های قهوه خورده شده عبور دهید و سپس درون یک لیوان کوچک ریخته و بنوشید. آسان به نظر می رسد؟ بله ولی ماهر شدن در درست کردن آن زمان میبرد. اسپرسو خالص ترین تجربه شما از قهوه خواهد بود که می توانید داشته باشید. نحوه تهیه اسپرسو ها ممکن است در کافه های مختلف متفاوت باشد و این باعث می شود که شما جذب اسپرسو های یک کافه شوید.

espresso

espresso

 

قهوه flat white

این قهوه نیز بسیار شبیه به قهوه لاته است. یکی از تفاوت این قهوه با قهوه لاته این است که نحوه تهیه کردن و ریختن شیر در آن متفاوت است. معمولا این نوع قهوه در لیوان های کوچک تری نسبت به قهوه لاته سرو می شود. این قهوه اولین بار در دهه 1980 در استرالیا ساخته شده است و توانست به مرور زمان جایگاه خوبی در کافی شاپ ها پیدا کند.

 

flat white

flat white

 نمونه ی قهوه سفید صاف قهوه flat white

 

قهوه mocha

در حقیقت این قهوه نیز مانند قهوه لاته از قهوه اسپرسو به همراه شیر داغ درست شده است اما چیزی که آن را از قهوه لاته متمایز می کند پودر کاکائویی است که به آن اضافه می کنند.

موارد لازم قهوه موکا:

1 فنجان قهوه دم کرده

1 قاشق پودر کاکائو بدون شکر

1 قاشق شکر

2 قاشق شیر

نحوه درست کردن: قهوه را با شکر و شکلات و شیر مخلوط کنید و بنوشید.

 نمونه ی قهوه موکا

mocha

 

در سراسر جهان انواع گوناگونی قهوه وجود دارد که شمار آن بسیار زیاد است. در این مطلب سعی کردیم تا تعدادی از آنها را معرفی کنیم و طرز تهیه آنها را آموزش دهیم.  در این مطلب علاوه بر انواع سرو قهوه به فواید و ضررات این نوشیدنی نیز اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *