۱۱ ماده غدایی که برای افراد بالای ۵۰ سال مفید هستند

۱۱ ماده غدایی که برای افراد بالای ۵۰ سال مفید هستند

1. حبوبات

گونی های پر حبوبات

با نزدیک شدن به میانسالی خطر بروز مشکلاتی مانند کلسترول بالا و ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می ­یابد. اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی روزانه می­تواند راه حل فوق العاده­ای برای از بین بردن این خطرات باشد.  مصرف فقط ¾ پیمانه لوبیا یا عدس در هر روز، کلسترول بدن را تا ۵٪ کاهش خواهد داد. حبوبات همچنین سطح قند خون افرادی که مبتلا به دیابت هستند را بهبود می­ بخشد.

 

۲.­ جو دو سر

جو دو سر

خطر ابتلا به بیماری­های قلبی یکی از تهدیداتی است که به محض رسیدن مردان به ۴۵ سالگی و زنان به ۵۵ سالگی به شدت افزایش می­ یابد. بنابراین؛ هر چه بیشتر بتوانید غذاهای کاهش دهنده کلسترول را در رژیم غذایی خود قرار دهید، برای سلامتی ­تان بهتر است. جو دوسر به دلیل دارا بودن نوعی فیبر قابل حل شدن به نام بتاگلوکان، برای کم کردن این نوع تهدیدات گزینه­ ای عالی محسوب می­گردد. این نوع فیبر محلول در هنگام هضم غذا به کلسترول متصل شده و باعث می­شود کلسترول به جای ماندن در شریان­ها، از بدن شما خارج شود. مصرف حداقل ۳ گرم بتاگلوکان در شبانه روز، سطح کل کلسترول و کلسترول LDL را به میزان ۵ تا 10 درصدکاهش می ­دهد.

 

۳.­ سیب

دو سیب سبز و یک سیب قرمز در میان

سیب با کمک کردن به تنظیم قندخون، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می­دهد. این میوه به طور متوسط دارای ۵ گرم فیبر است که منجر به کاهش کلسترول خواهد شد. سیب همچنین حاوی ماده ­ای به نام کوئرستین است که باعث کاهش فشار خون می­شود. سیب همچنین منبعی سرشار از ویتامین C، پتاسیم وآنتی اکسیدان­ها است.

 

4.­ آجیل

آجیل گردو بادام و...مقاومت در برابر خوردن تنقلات و میان وعده ­های شور مانند چیپس و پفک می­تواند کار بسیار سختی باشد. ما به جای آن­ها، امتحان کردن انواعآجیل­ ها و خشکبار را توصیه می ­کنیم. مطالعات نشان می­دهد خوردن حدود ۳۰ گرم آجیل در هر روز، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را ۲۸٪ کاهش می­ دهد. لازم نیست تمام آجیل­ ها را مصرف کنید. بلکه هر کدام را که دوست دارید انتخاب و میل نمایید. به خصوص بادام زمینی که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیز است.

 

5.­ سبزیجات

سبزی خوردن

اهمیت دادن به سلامت قدرت مغز به اندازه سلامتی قلبی عروقی مهم است. سبزیجات برگ­دار در این زمینه کمک زیادی خواهند کرد. تحقیقات اخیر نشان می­دهد توانایی شناختی افرادی که انواع سبزیجات برگ­دار مانند اسفناج، کلم یا برگ­های کلم را به میزان زیاد مصرف می­کنند، قابل مقایسه با افرادی است که ۱۱ سال از آن­ها جوانتر هستند اما به ندرت این خوراکی­ها را مصرف می­ کنند .

 

6.­ توت­ها

کاسه حاوی توت فرنگی و توت سیاه

توت­ها یکی دیگر از خوراکی­ های تقویت کننده­ مغز هستند.  این میوه متنوع، در عین حال که جریان خون به مغز را افزایش می­ دهد، باعث کاهش التهاب نیز می ­شود. انواع توت­ها همچنین به دلیل داشتن فیبر زیاد ، ویتامین­های مختلف و مواد معدنی می­ توانند به کاهش ، خطر کم شدن سرعت حافظه مرتبط با سن که نتیجه آن ابتلا به آلزایمر است ، کمک زیادی کنند .

 

7.­ ماست

ماست با دانه های انار

علاوه بر مغز و قلب ، اهمیت دادن به سلامت ماهیچه ­ها نیز مهم است. به همین منظور؛ مصرف مقدار کافی پروتئین و ماست کمک بزرگی به ما خواهد کرد.  تحقیقات نشان می­ دهد، ماهیچه­ های ضعیف با افزایش سن از بین می ­روند و دریافت پروتئین در طول روز می­ تواند به کند شدن این روند کمک زیادی کند. به همین جهت مصرف ماست به دلیل دارا بودن مقدار زیاد کلسیم که تراکم استخوان را در سنین بالا حفظ خواهد کرد به شدت توصیه می­ شود.

 

8.­ هویج

هویج در کنار آب هویج در لیوان

هویج حاوی فیبر، ویتامین­های A ، B8، C، E و K ، انواع مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، مس و منگنز و انواع آنتی اکسیدان­ها ازجمله بتاکاروتن است. به همین دلیل این ماده خوراکی می ­تواند در تقویت بخش­های زیادی از بدن به ویژه چشم، دهان، پوست و قلب موثر باشد. هویج فشار خون و کلسترول بد را کاهش، سیستم ایمنی بدن را تقویت، عمل هضم را تقویت و خطر ابتلا به سرطان و بیماری­های قلبی عروقی را کاهش می­دهد.

 

9.­ چغندر

چقندر قند نصف شده

مصرف چغندر به طور منظم باعث می­ شود بدن شما مقدار زیادی ویتامین A و C و همچنین اسید فولیک، فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن دریافت کند. چغندر حاوی آنتی اکسیدان­ هایی است که می­ توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. چغندر همچنین از زوال عقل جلوگیری کرده و باعث کاهش فشار خون می­ شود.

 

10.­ شکلات تلخ

تکه هایی از شکلات تلخ

مصرف حدود ۳۰ تا ۶۰ گرم شکلات تلخ در روز می­ تواند کلسترول و فشار خون را کاهش، هوش را تقویت و پوست را از آسیب در برابر آفتاب محافظت کند. برای به دست آوردن مفیدترین خواص و کمترین قند بهتر است شکلاتی را انتخاب کنید که حاوی حداقل ۷۰٪ کاکائو باشد. با مصرف شکلات تلخ در روز میزان مناسبی پتاسیم، فسفر، روی، آهن، منیزیم، مس، منگنز و سلنیوم دریافت خواهید کرد.

 

11. آووکادو

آووکادو نصف شده

آووکادو حاوی تقریبا ۲۰ ویتامین مانند ویتامین­ های B، C، E و K و مواد معدنی مانند پتاسیم و مس است. خوردن منظم آووکادو تضمین می­ کند قلب شما میزان قابل توجهی از چربی­های اشباع نشده را دریافت کرده و همچنین به تنظیم فشار خون کمک می­ کند.

 

منبع: hhdresearch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *