گوجه فرنگی و برخی مواد غذایی که از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند

گوجه فرنگی و میوه ­هایی که پوست را در برابر آسیب­های آفتاب محافظت می­کنند

 

همان طور که می­ دانید استفاده از ضد آفتاب­ها برای محافظت از پوست در برابر آفتاب امری ضروری است. متخصصان پوست توصیه می ­کنند در تمام مدت، حتی زمانیکه داخل خانه هستید ، ضد آفتاب بزنید. همچنین می ­توانید برای محافظت بیشتر در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش ، مصرف برخی از مواد غذایی مانند گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. بله، درست شنیدید. گوجه فرنگی می­ تواند برای پوست شما عملکردی مانند یک ضد آفتاب طبیعی داشته باشد.

محققان دانشگاه میشیگان عنوان کرده ­اند؛ لیکوپن، یک آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی است که می­ تواند به جلوگیری از سوختگی پوست شما در برابر آفتاب کمک کند. نتیجه تحقیقات آن­ها نشان می­ دهد افرادی که روزانه ۴۰ گرم گوجه فرنگی (یعنی حدود ۱۶ میلی گرم لیکوپن) مصرف می­ کنند، بیشتر از افرادی که گوجه فرنگی مصرف نکرده ­اند در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می­ شوند.

رادیکال ­هایی که در اثر اشعه ماوراء بنفش آزاد می ­شوند، به سلول­های پوستی به شدت آسیب می­ رسانند و لیکوپن می­ تواند به عنوان یک سپر برای محافظت از سلول­ها در برابر حمله این رادیکال­ها عمل ­کند. طبق مطالعات ، لیکوپن در گوجه فرنگی به بهترین شکل و میزان وجود دارد. در همین راستا یکی از متخصصان رژیم غذایی و متخصص رژیم­های ضد التهابی می­گوید: “لیکوپن، رادیکال­های آزاد را جذب کرده و DNA را در برابر آسیب­ها محافظت می­کند.” علاوه بر این گوجه فرنگی حاوی رنگدانه ای به نام لوتین است که می ­تواند به آبرسانی پوست شما و افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک کند. مطالعات حاکی از این است که بدن لیکوپن موجود در گوجه فرنگی­ پخته یا له شده مانند رب گوجه را بیشتر از گوجه فرنگی خام جذب می­ کند. با این اوصاف شاید دستگاه آب گوجه گیری به کارتان بیاید.

لازم به ذکر است مواد غذایی و خوراکی­ های دیگری نیز وجود دارند که دارای خصوصیات طبیعی SPF (عامل محافظت از آفتاب) هستند. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره­ خواهیم کرد.

 

انگور فرنگی سیاه

Photo by Monika Grabkowska on Unsplash

انگور فرنگی سیاه یا همان Blackcurrants یکی از مواد رایجی است که در لوسیون و کرم­های ضد آفتاب مورد استفاده قرار می­ گیرد. میزان آنتی اکسیدان موجود در این میوه بسیار زیاد است. انگور فرنگی سیاه که در اروپا رشد می­ کند به دلیل داشتن خواص درمانی مانند افزایش قدرت بینایی و دارا بودن ویتامین­های زیادی مانند A، B5، B6، B1، E از خوراکی­ های محبوب به شمار می­ رود. یکی از مهمترین ویتامین­ های موجود در انگور فرنگی سیاه ویتامین C است که در واقع چهار برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. بدن از ویتامین C برای متابولیسم پروتئین و تشکیل کلاژن استفاده می­ کند که برای مراقبت و جلوگیری از پیر شدن پوست امری ضروری است.

 

هندوانه

Photo by Rodion Kutsaev on Unsplash

هندوانه نیز مانند گوجه فرنگی منبع غذایی سرشار از لیکوپن محسوب می شود که از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کرده و از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می ­کند. هندوانه بدن شما را در برابر رادیکال ­های آزاد که در آفتاب و آلودگی وجود دارند مراقبت می­کند. از طرف دیگر؛ ویتامین C موجود در این میوه در ترمیم سریع سلول­های آسیب دیده پوست و التهاب آن بسیار موثر است. علاوه بر این ۹۰٪ هندوانه آب است که به مرطوب نگه داشتن بدن در طول تابستان کمک می­ کند.

 

انواع توت­ها

Photo by armin djuhic on Unsplash

یکی از مزایای میوه­ های تابستانی مانند انواع توت­ها این است که آن­ها در طول تابستان از ما محافظت می­ کنند. انواع توت­ها حاوی آنتی اکسیدان­ها و ویتامین C هستند که هر دو نقش مهمی در مراقبت از پوست در برابر آفتاب دارند. آن­ها همچنین می­ توانند به درمان پوست آفتاب سوخته کمک کنند. اگر از آفتاب سوختگی رنج می­برید، چند توت فرنگی را خیس کرده و روی پوست خود بمالید. توت فرنگی حاوی تانن است که می ­تواند آفتاب سوختگی را تسکین دهد.

شکلات تلخ

تکه هایی از شکلات تلخ

مطالعات نشان داده ­اند؛ آنتی اکسیدان­ هایی مانند کاتچین که نوعی از فنل­ ها هستند، می­ توانند پوست را در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست محافظت کنند. دانه­ های کاکائو منبع عالی این آنتی اکسیدان­ها هستند. گفته می­ شود کاکائو تلخ و تیره چهار برابر بیشتر از چای ، فنل و کاتچین دارد. اما شیر را نباید به شکلات اضافه کنید زیرا می ­تواند در جذب آنتی اکسیدان­ های آن اختلال ایجاد کند. شیر یا شکلات نیمه شیرین قند زیادی دارند که می­ تواند منجر به التهاب شود. بنابراین هرچه درصد کاکائو آن بالاتر باشد، میزان آنتی اکسیدان نیز بیشتر می­شود.

 

انگور سیاه

Photo by Sergiu Vălenaș on Unsplash

انگور سیاه نیز سرشار از آنتی اکسیدان­ها است که به مسدود شدن پرتوهای مضر خورشید، جلوگیری از چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می ­کند. این میوه همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که پوست را مرطوب نگه می ­دارد. علاوه بر این، ویتامین C موجود در انگور سیاه در احیای سلول­های پوست موثر است.

 

چای سبز

Photo by Arseniy Kapran on Unsplash

چای سبز سرشار از پلی فنول و دارای اثرات ضد التهابی و ضد پیری می­باشد. کاتچین موجود در چای سبز به عنوان یک ماده محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش عمل کرده و نوشیدن دو یا چند فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به سرطان پوست را ۳۰ درصد کاهش می­ دهد. محققان همچنین دریافتند که وقتی چای سبز مستقیم بر روی پوست قرار می­گیرد، تعداد سلول­های آفتاب سوخته را پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کاهش می­ دهد.

 

کدو حلوایی

Photo by Nick Collins on Unsplash

کدو حلوایی یکی از بهترین خوراکی­ ها است که به درخشش پوست کمک می­ کند . این میوه منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می­ شود و مصرف آن برای سلامتی و صافی پوست مفید است. این میوه به دلیل دارا بودن بتاکاروتن از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش مراقبت کرده و شما می­ توانید مقدار ۴۵۷۰ میکروگرم بتاکاروتن را در ۱۰۰ گرم کدو حلوایی دریافت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *