۹ ماده غذایی که به ایجاد آرامش کمک میکنند

اگر به کمی آرام بخش نیاز دارید، غذاهایی مصرف کنید که به شما در رسیدن به آرامش به شکل طبیعی کمک می­کند. اگر عصبی بودن، افکار رقابتی، مشکل در خوابیدن یا حتی حس وحشت از شیوع ویروس کرونا، آزارتان می­دهد باید بدانید در این موارد تنها شما نیستید که با این مشکلات روبرو هستید. داشتن کمی احساس ناراحتی و اضطراب موضوعی طبیعی است.

اگر اختلال آرامش دارید، اجتناب از مواد قندی و کافئین ضروری است. این مواد می­توانند بدن را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد اضطراب شوند. در مقابل غذاهایی وجود دارند که می­توانند به سیستم عصبی برای مقاومت در برابر استرس کمک کرده و حتی باعث شوند که به محض خوردن آن­ها احساس آرامش کنیم.

از آنجا که در زمانه پر استرسی زندگی می­کنیم، بیایید با ۹ ماده غذایی که باعث ایجاد آرامش می­ شوند، آشنا شویم:

۱. کفیر

کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده و چیزی بین ماست و شیر است. این ماده را می­توان از شیر لبنی یا شیر خشک تهیه کرد و حاوی مقادیر زیادی باکتری مفید است که از با تاثیر مطلوب بر میکروبیوم روده از سلامتی بدن محافظت می­کند. در نگاه اول ممکن است سلامت روده بی ارتباط با سیستم­های عصبی باشد، اما در واقع برعکس این موضوع صدق میکند. مطالعات نشان می­دهند نه تنها استرس می­تواند میکروبیوم را به روش­های نامطلوبی تغییر دهد، علاوه براین، با تنظیم باکتری­های روده می­توان اضطراب را نیز کاهش داد.

شما می­توانید کفیر را در قالب یک نوشیدنی میل کرده یا از آن به عنوان یک چاشنی در برخی غذاها استفاده نمایید.

۲.­ ماهی سالمون

ماهی­ های چرب مانند ماهی سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می­توانند برای آرام کردن سیستم عصبی بسیار مفید واقع شوند. در حقیقت، یک بررسی منظم از  ۱۹ مورد آزمایش بالینی نشان می­دهد که روند درمان علائم اضطراب با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ پیشرفت قابل ملاحظه ­ای خواهد داشت. در نتیجه اضافه کردن ماهی سالمون به برنامه غذایی­ موضوعی مهم است.

 

۳. گیلاس ترش یا آلبالو
خواص آلبالو

گیلاس ترش یا آلبابو حاوی مقادیر زیادی از مواد فیتوشیمیایی مختلف مانند ملاتونین است. احتمالاً قبلاً درمورد ملاتونین شنیده­ اید. درواقع ملاتونین به عنوان “هورمون خواب” شناخته می­شود. زیرا سیستم بدن ما طوری است که این هورمون را در شب آزاد می­کند تا به بهتر خوابیدن کمک کند. مطالعات نشان می­دهند مصرف آب آلبالو یا آب گیلاس ترش باعث افزایش سطح ملاتونین شده و می­تواند کیفیت و مدت زمان خواب را بهبود بخشد. اگر هنگام خواب مشکلاتی مانند ورم کردن دارید، این میوه می­تواند در حل این مشکل موثر باشد.

۴. خیار

خواص خیار

آیا تا به حال فکر کرده­اید که چرا خیار میوه محبوبی است؟ این موضوع می­تواند به این دلیل باشد که بوی خیار دارای خواص تسکین دهنده استرس است. نه تنها بوی این میوه کم قند بلکه ویتامین­های گروه B موجود در خیار به پشتیبانی از سیستم عصبی مرکزی ما کمک می­کند. در واقع، تحقیقات حاکی از آن است که؛ منابع حاوی انواع ویتامین B می­توانند علائم اضطراب را در مقایسه با برخی دارونماها به میزان بیشتری بهبود دهد.

۵. لیمو

خواص لیمو

بسیاری از مطالعات ارتباط جالبی بین ویتامین C و خلق و خوی پیدا کرده­ اند. در حقیقت، یک مطالعه روی ۴۲ دانش آموز دبیرستانی نشان داد که ویتامین C سطح اضطراب را کاهش می­دهد. مصرف مرکباتی مانند لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال و گریپ فروت در رژیم غذایی، یکی از بهترین روش­ها برای دریافت ویتامین C هستند.

۶. وجیمایت (Vegemite)

وجیمایت نوعی فرآورده غذایی استرالیایی با رنگ قهوه‌ای تیره است که به طور معمول از عصاره‌ی مخمر جو همراه با سبزیجات و ادویه‌های مختلف تهیه می­شود. مطالعات نشان می­دهند؛ افرادی که مواد غذایی مبتنی بر مخمرهایی مانند Marmite، Promite، Vegemite و Aussiemite مصرف می­کنند، سطح اضطراب و استرس کمتری به نسبت سایرین دارند. به گفته محققان میزان ویتامین B موجود در این مواد به کاهش استرس کمک می­کند.

۷. پیاز

پیاز یکی از بهترین منابع فیبر پربیوتیک است که به تغذیه باکتری­های مفید روده کمک می­کند. همانطور که می­دانیم، وجود میکروبیوم متعادل برای بهبود سلامت روحی ضروری است. مواد دیگری مانند؛ تره فرنگی، موز، سیر و سیب حاوی فیبر پربیوتیک هستند.

۸. تخم کدو تنیل

تخم کدو تنبل یکی از بهترین منابع دارای منیزیم است. از منیزیم اغلب به عنوان ماده معدنی “آرامش بخش” یاد می­شود و یکی از بهترین مواد مغذی برای رفع استرس است. بسیاری از ما ممکن است کمبود منیزیم داشته باشیم، زیرا غذاهای فرآوری شده تقریباً فاقد این ماده معدنی هستند. اما خوشبختانه هر فنجان تخم کدو تنبل دارای بیش از ۱۵۰ میلی ­گرم منیزم است.

۹. شکلات تلخ و تیره

شکلات تلخ

تحقیقات علمی حاکی از آن است که؛ مصرف روزانه حدود ۳۵ گرم شکلات تلخ می­تواند یکی از هورمون­های اصلی استرس یعنی کورتیزول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یکی دیگر از دلایل آرامش بخش بودن شکلات تلخ این است که این ماده خوراکی حاوی منیزم می­باشد.

تمرکز روی این مواد غذایی می­تواند به استراحت بهتر، خواب آرام و ایجاد حس آرامش کمک کند. خوشبختانه بسیاری از این مواد، مقرون به صرفه و خوشمزه هستند و به راحتی تهیه می­شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *