شش میوه مناسب برای رژیم کتوژنیک (کم کربوهیدرات)

شش میوه مناسب برای رژیم کتوژنیک (کم کربوهیدرات)

اگر قصد کاهش وزن یا کاهش چربی بدن را دارید ، یک رژیم غذایی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. رژیم کتوژنیک یا کتو ، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پر چرب است که که مصرف روزانه کربوهیدرات را در روز محدود می کند (کمتر از 20 تا 50 گرم در روز) . با توجه به این نکته ، باید از بسیاری از منابع غذایی پر کربوهیدرات پرهیز کرد. که شامل برخی از غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، حبوبات و میوه ها نیز می شود.

 

میوه هایی وجود دارند که کربوهیدرات کمتری دارند و بنابراین می توان از آنها در این نوع رژیم(رژیم کتو) استفاده کرد. برخی از این مواد پرفیبر هستند ، به همین دلیل می توان گفت که حاوی مقدار کمتری از کربوهیدراتهای خالص یا قابل هضم هستند. به اینصورت که  این مقدار(کربوهیدرات خالص) از کم کردن میزان فیبر از کربوهیدرات های موجود به دست می آید . در این مطلب 6 میوه مناسب برای رژیم کتوژنیک معرفی شده است :

 

آووکادوها

اگرچه اغلب به عنوان سبزیجات از آن استفاده می شود ، اما آووکادو از نظر زیست شناختی میوه محسوب می شود. آنها علاوه بر تأمین مجموعه ای از مواد مغذی مهم مثل ویتامین K ، ویتامین C ، فولیت (folate) و پتاسیم ، سرشار از چربی های سالم برای قلب هستند.

 

هندوانه

هندوانه میزان کربوهیدرات خالص نسبتاً کمی دارد. برای مثال هر 100 گرم هندوانه حاوی  :

  • کالری : 30
  • آب: 91%
  • پروتئین : 0.6 گرم
  • گربوهیدرات: 7.6 گرم
  • قند: 6.2 گرم
  • فیبر: 0.4 گرم
  • چربی: 0.2 گرم

می باشد.

این میوه خوشبو و آبدار سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین C ، پتاسیم و مس است. هندوانه همچنین حاوی لیکوپن است. لیکوپن یک ترکیب گیاهی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان، میزان کاهش آسیب سلولی و مقابله با بیماری ها را بهبود می بخشد.

توت فرنگی ها

مغذی ، خوشمزه و مملو از سلامتی ، توت فرنگی ها هم برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند.
آنها نیز میزان کم کربوهیدرات و البته فیبر زیادی دارند. به طور دقیق تر ،  هر پوند (نزدیک به نیم کیلو) توت فرنگی 11.7 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر دارد. گذشته از آن ، توت فرنگی حاوی ریز مغذی های دیگری از جمله ویتامین C ، فولِیت (folate) و منگنز است.
مانند سایر انواع توت ها ، توت فرنگی ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها ، اسید اللاژیک و پروسیانیدین ها هستند.

گوجه فرنگی ها

گرچه معمولاً به عنوان سبزیجات در تهیه بسیاری از وعده های غذایی و دستور العمل ها مورد استفاده قرار می گیرد ، اما از نظر گیاه شناسی گوجه فرنگی به عنوان میوه تلقی می شود.
تعداد کربوهیدرات بسیار پایین آنها (در مقایسه با بسیاری از میوه های دیگر) ، با هر 85 گرم آن حدودا حاوی 7 گرم کربوهیدرات و 2 گرم فیبر است. از این رو گوجه فرنگی نیز برای این رژیم مناسب است.

همچنین می توانید با کمک دستگاه آب گوجه گیری صنعتی از آب گوجه نیز استفاده نمایید.

تمشک

یکی از سالم ترین انواع توت ها تمشک است، تمشک سرشار از آنتی اکسیدان است که هم التهاب و هم خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. هر وعده آن مقدار زیادی ویتامین C ، منگنز ، ویتامین K و مس راهمراه دارد.
هر 128 گرم آن ، حدود 15 گرم کربوهیدرات و 8 گرم فیبر دارد.

هلو

هلو از جمله میوه های آبدار با پوست کرکی مانند می باشد. تعداد کربوهیدرات خالص آن کم است و دارای 14.7 گرم کربوهیدرات و 2.5 گرم فیبر در هر 128گرم می باشد. هلو همچنین سرشار از ریز مغذی های مهم دیگر است که شامل ویتامین C ، ویتامین A ، پتاسیم و نیاسین می شود.
یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم هلو به همراه سایر میوه ها و سبزیجات سرشار از فلاونوئیدها و استیلبن ممکن است با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *