چگونه برنامه ریزی غذایی کنیم؟

همواره نداشتن یک برنامه ریزی اصولی می­تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شود. شروع و سپری کردن شبانه روز بدون داشتن برنامه، ممکن است حتی منجر به سردرگمی و کسالت در زندگی افراد شود. به طور کلی و خلاصه نیاز به برنامه ریزی در زندگی به قدری ضروری است که نمی­توان از آن چشم پوشی کرد و داشتن یک برنامه در تمامی زمینه­ ها حتی سلامتی یا غذا خوردن می­تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

یکی از معدود جنبه­ های لذت بخش زندگی جهت گذراندن وقت آزاد، فراگیری و یا تکمیل مهارت­ های آشپزی است. انجام دادن این فعالیت، حتی در شرایط غیرعادی مانند زمانی که مردم به دلایلی مجبورند در خانه بمانند نیز می­تواند سرگرم کننده باشد. اما این موضوع بدین معنی نیست که مقوله تغذیه را جدی نگیریم.

اهمیت برنامه غذایی برای زنان خانه دار و افرادی که در خانه شاغل هستند

برنامه ریزی غذایی کارمندان

اگر در حال حاضر بیرون از خانه کار نمی­ کنید و یا بر حسب شرایط اجتماعی میز کارتان را برای مدتی به منزل انتقال داده ­اید، قطعا برنامه ریزی عادی شما دچار تغییراتی خواهد شد و احتمالا خودتان را بیش از پیش بین انواع مواد غذایی مانند ماکارونی، برنج و حبوبات می­بینید. اکنون زمانی­ است که نیاز به داشتن یک برنامه ریزی غذایی احساس شده و می­تواند به شما کمک کند.

مشکلات برنامه ریزی غذایی

در ابتدا لازم است بدانید چرا نیاز به داشتن یک برنامه ریزی غذایی دارید؟ تنظیم برنامه غذایی میتواند کاری سخت یا آسان باشد. در واقع این کار به اندازه وقت­ هایی که در حال برنامه ریزی برای شام یک جشن معمولی هستید، می­تواند آسان باشد. شما همچنین می­توانید این برنامه ریزی را به عنوان یک لیست مشخص برای تعیین غذای هر روز خود و خانواده­تان در نظر بگیرید. اما در جایی که حتی این برنامه نیز نمیتواند مشکلی از شما برطرف کند، باید بدانید که نه تنها مفید نیست بلکه فقط یک لیست پر از کارهای آزار دهنده محسوب می­شود. بنابراین در ابتدا شروع به شناسایی مواردی کنید که در پخت و پز و غذا خوردن شما اشکلاتی را بوجود می­ آورند.

ساده ترین راه برای نوشتن برنامه غذایی

آسان­ترین راه برای داشتن یک برنامه غذایی تهیه یک لیست است. به عنوان مثال لیست پیشنهادی ما این­ گونه است:

  • از اینکه در تمام طول روز درباره غذا و آشپزی فکر کنم و بنویسم احساس ناخوشایندی مانند بیماری می­کنم.
  • داشتن مداوم کمی اضطراب و بروز نشانه­ های افسردگی در مورد آشپزی و تغذیه
  • برای مواد اولیه­ای که در مراحل آخر و ناگهان به یاد می­آوریم یا به آن­ها نیاز پیدا می­کنیم، امکان مراجعه به فروشگاه و خرید کردن را نداریم.
  • در مورد سفارش غذا از طریق اپلیکیشن­های مربوطه، احساس خوبی نداریم.

البته ممکن است لیست شما متفاوت باشد، به خصوص اگر بچه داشته باشید، یا هنوز به انجام کارهای­ اداری­تان در خانه عادت نداشته و یا اصلاً عادت به آشپزی برای خودتان ندارید. در هر صورت، شما پس از شناسایی مشکلات­تان می­توانید آن­ها را حل کنید. به نظر می­رسد مشکلات به دو دسته “آماده سازی و تدارکات غذا و یا شرایط خلق و خوی افراد برای پخت و پز تقسیم می­شوند و داشتن برنامه ریزی غذایی می­تواند به حل هر دو مورد کمک کند.

مشکل آماده سازی و تدارکات غذا

مشکلات برنامه ریزی غذایی

به نظر می­رسد، بیشتر افراد برای انجام این کار وقت آزاد دارند. البته این موضوع در مورد کارمندانی که بیرون از خانه کار می­کنند، افرادی که تمام وقت کارهای­شان را به شکل دورکاری در خانه انجام می­دهند یا افرادی که باید به تربیت و آموزش کودکان­شان بپردازند، صدق نمی­کند. اگر جزو این اشخاص هستید و برای آماده سازی غذای روزانه­ مشکلاتی دارید، یک رویکرد سنتی جهت داشتن یک برنامه ریزی غذایی، می­تواند راه حل مناسبی برای شما باشد. طبق این رویکرد شما ناچار هستید، زمان کمی را به آشپزی اختصاص دهید.

مشکل شرایط خلقی

حتی اگر شرایط روحی­تان به طور کلی خوب باشد، اما باز هم ممکن است اتفاقات و موضوعاتی پیش بیایند که شما را ناگهان غمگین، مضطرب، خسته یا ناخوش کرده و خلق و خویتان را تغییر دهد. گاهی حتی در مورد روز بعدمان و احساسی که در آن روز خواهیم داشت و اینکه این احساسات روی میل به خوردن و پخت و پز چه تاثیری خواهند گذاشت، نمی­توانیم هیچ پیش زمینه فکری داشته باشیم. ممکن است به شدت در حال گریه کردن باشید و لحظه­ای بعد اقدام به پختن نیمرو و سوسیس برای صبحانه­تان کنید.

حوصله آشپزی ندارم

نوشتن برنامه غذای

اگر معمولاً آشپزی را دوست دارید اما انگیزه­ای برای انجام این کار ندارید، برای خودتان یک وسیله آشپزخانه جدید بخرید و وعده ­های غذایی­تان را حول محور آن برنامه ریزی کنید. حتی وسایلی که مدت­ها بلا استفاده بوده­اند نیز ممکن است بتوانند یک عامل الهام بخش برای ایجاد انگیزه در شما شوند.

به خاطر داشته باشید، داشتن یک برنامه ریزی غذایی در عین مهم بودن، نباید شما را تحت فشار قرار داده و مشکلات جدیدی را در پی داشته باشد. درواقع هدف بهینه سازی یا آشپزی کردن بیشتر از گذشته نیست. اهمیت دادن به تغذیه خود و خانواده کاملاً و واقعاً کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *