بهترین انواع بستنی در جهان

شاید در تابستان و در مواقعی که از گرما رنج می برید، دنبال یک خوراکی باشید که شما را خنک کند. بستنی یکی از این خوراکی ها است که در این مواقع می تواند بهترین انتخاب یک فرد باشد. بستنی یک خوراکی یخ زده شیرین به حساب می آید که به عنوان دسر یا میان وعده سرو می شود. به کمک این ماده غذایی خوشمزه می توان دسر های بسیار خوشمزه ای درست کرد. بستنی در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است و در هر کشوری بستنی های خاص آن کشور یافت می شود. امروز قصد داریم تا با چند نوع بستنی آشنا شویم.

انواع بستنی :

رول بستنی :

بستنی های راه راه رول شده، ایده جالبی است که در کشور های تایلند، مالزی، کامبوج و فیلیپین رایج شده است. چیزی که شاید خیلی جالب باشد این است که کل فرآینده ریختن مخلوط بستنی، خرد کردن، مخلوط مواد افزودنی (مانند توت فرنگی و Oreos) و کاملا بستن بستنی، توسط دستفروش های این کشور ها فقط حدود دو دقیقه طول می کشد! دیدن نحوه درست کردن این بستنی ها نیز بسیار سرگرم کننده است و فروشندگان آن با مهارت خاصی این بستنی ها را سرو می کنند.

 

بستنی رول شده

بستنی رول شده

بستنی قیفی دستگاه :

این نوع بستنی برای اولین بار در دهه 1930 ساخته شد و بسیار شبیه به سایر بستنی ها هستند اما کمی نرم تر و سبک ترند چرا که هوا در هنگام انجماد وارد آن می شود. بستنی های معمولی حدود 10 تا 18 درصد چربی دارند ولی این نوع بستنی 3 تا 6 درصد چربی دارد و در دمای 4- درجه نیز درست می شود. نوع دستگاه در مدل بستنی خروجی موثر است و ممکن است برخی از دستگاه ها توانایی تولید بستنی های دو رنگ با طعم های مختلف را داشته باشند. طعم های رایج آن وانیلی و شکلاتی است.

بستنی قیفی

بستنی قیفی

بستنی ماست منجمد :

دسر منجمدی است که از ماست برای درست کردن آن استفاده می شود. در آمریکا در دهه 1980، بستنی ماستی توانست طرافداران زیادی را جذب کند. این نوع بستنی از نظر شکل مانند نوع قبلی است اما دارای چربی کمتری و به لطف ماست، طعم تندتری نسبت به نوع قبلی دارد. برای درست کردن این نوع بستنی می توان از دستگاه های بستنی ساز بالا نیز استفاده کرد. این دسر ها در طعم ها و شکل های مختلفی سرو می شوند. همچنین نوعی از آن بدون شکر است که برای کسانی که شکر مصرف نمی کنند، می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

 

بستنی ماست منجمد

بستنی ماست منجمد

بستنی ماست منجمد

بستنی ماست منجمد

بستنی برفی :

این نوع بستنی بیشتر در تایوان رایج است. پس از یخ زدن یک مکعب بزرگ شیر و آب، آن را به صورت نوارهای نازک و باریک تراشیده و سپس آنرا با boba، میوه تازه، شیر تغلیظ شده شیرین شده، شکلات و… صاف می کنند.

بستنی برفی

بستنی برفی

بستنی برفی

بستنی برفی

بستنی ژِلاتو : (Gelato) ( بستنی اسکوپی )

ژلاتو ایتالیایی از اسکوپ های سر خالی درست شده است. این بستنی از بستنی های معمولی بسیار متراکم تر است به این دلیل که حاوی حجم شیر بیشتری نسبت به خامه آن است و طوری هم زده می شود که هوای کمتری در آن گنجانیده می شود. میزان تخم مرغ آن نیز خیلی کم است، به این دلیل طعم آن خالص تر است. این بستنی ها معمولا چربی کمتری هم نسبت به بقیه بستنی ها دارند. تنوع طعم این نوع بستنی ها بسیار بالاست و شامل طعم های فندقی، وانیلی، شکلاتی و… از طعم های دیگر می باشند.

 

بستنی ژِلاتو

بستنی ژِلاتو

بستنی اسکوپی

بستنی اسکوپی

بستنی یخی میوه ای (Sorbet)

در این نوع بستنی اصلا از مواد لبنیاتی استفاده نشده است که موجب شده تا غنی تر و متراکم تر باشد. این نوع بستنی میوه ای توانسته در بسیاری از کشور ها محبوبیت بسیاری بدست آورد. این بستنی اولین بار در ایران ساخته شده که در حقیقت اسم این نوع بستنی از کلمه شربت گرفته شده است که بعد ها به زبان ایتالیایی و بعد از آن در زبان فرانسوی کلمه شربت به sorbet تغییر یافت. این بستنی ها نیز طعم های مختلفی دارند که می توانید به راحتی متناسب با سلیقه هر فردی آن را سرو کنید.

بستنی یخی میوه ای سوربت

بستنی یخی میوه ای سوربت

بستنی میوه ای

بستنی میوه ای

فالوده

فالوده، نوعی دسر یخی ایرانی است که با گذاشتن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. فالوده شیراز بسیار معروف است. در فالوده شیرازی معمولا از موادی برای طعم دادن به آن مثل آب لیمو، عرقیاتی مانند نسترن و … و گلاب و سایر مواد معطر را استفاده می کنند.

مواد لازم:

  • شکر: ۴۰۰ گرم
  • گلاب: نصف لیوان
  • بید مشک: مقداری
  • تخم بالنگ یا تخم شربتی: ۲۰ گرم
  • نشاسته گل اعلا: ۴۰۰ گرم
  • آب: تقریباً ۳۵۰ گرم

 

فالوده

فالوده

 گرانیتا (Granita)

این بستنی در جزیره ای در ایتالیا به نام سیسیل ابداع شده است. گرانیتا ترکیبی از آب، آجیل، میوه و گیاهانی مثل نعنا، توت فرنگی و … است. این بستنی به صورت کریستال است که در کاسه یا فنجان سرو می شود. این بستنی نیز مانند بستنی یخی میوه ای است که در بالا توضیح دادیم ولی از نظر ساختار با آنها متفاوت است یعنی گرانیتا به صورت کریستالی و درشت تر از بستنی یخی ها هستند. در بعضی از کشور ها این بستنی را با قهوه نیز سرو می کنند و همچنین برخی در صبحانه در روز های گرم تابستان استفاده می کنند.

گرانیتا

گرانیتا

گرانیتا

گرانیتا

موچی (Mochi)

ژاپن سرزمین غذا های خارق العاده و همچنین مهد غذا های عجیب در جهان است. حال می خواهیم با یکی از عجیب ترین بستنی ها آشنا شویم. موچی که به آن کیک برنج هم می گویند، یکی از میان وعده های سنتی ژاپن محسوب می شود. در ژاپن، گلوله های بستنی در خمیر برنج شیرین و چسبناک پیچیده می شوند تا بتوان آن را با دست و بدون چنگال میل کرد. اغلب در آن چای سبز، لوبیای قرمز، وانیل و توت فرنگی نیز وجود دارد. معمولا برای مراسم های مختلف و در فصل های مختلف موچی های مختلفی وجود دارد. مثلا در مراسم و تعطیلات سنتی ژاپن از موچی خاصی استفاده می شود و همچنین در فصل بهار، موچی گیلاس معمولا سرو می شود.

 

موچی

موچی

بستنی یخی ایتالیایی

بستنی یخی ایتالیایی که بستنی در طعم های میوه ای است و با همان فرآیند بستنی استاندارد ساخته می شود (انجماد مواد در هنگام مخلوط کردن آنها). این نوع بستنی لبنیات ندارد، اگرچه گاهی اوقات سفیده تخم مرغ نیز به آن اضافه می کنند. به همین دلیل، تقریباً یکنواخت و نرم است و شامل طعم های لیمو ، گیلاس، تمشک آبی و هندوانه است. این بستنی ها نیز بسیار شبیه بستنی یخی های میوه ای هستند با این تفاوت که همانطور که گفته شد گاهی اوقات در این نوع بستنی ها تخم مرغ نیز اضافه می کنند.

بستنی یخی ایتالیایی

بستنی یخی ایتالیایی

خب همانطور که دیدید در جاهای مختلف جهان از جمله کشور خود ما، بستنی های خاص و منحصر به فردی وجود دارد. این تنها بخشی از انواع بستنی ها بوده که در این مطلب سعی کردیم به آنها بپردازیم. اکثر این انواع بستنی خود نیز طعم های مختلفی دارند که باعث می شود برای هر سلیقه ای بستنی مطابق با آن سلیقه وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *